״כל מי שמקשיב לעד הופך לעד״
(אלי ויזל)
ניסים ז'אן
29.2.1928
בן גאזי
,
לוב
כתובת:
קובץ שמע:
העדות
כדי להתחיל מהתחלה, יש לחזור עוד אחורה אל סבו של נסים- הרב ציון ביתאן, בעל הכינוי "הנשר הגדול", מגדולי הרבנים בטריפולי. אותו רב גדול, אימץ ילד שהתייתם בגיל צעיר מאד ושמו יוסף. הוא הכשיר את יוסף לרבנות והשיא לו את בתו הבכורה רחל. יחד הם הקימו משפחה בת אחד עשרה ילדים.הילד התשיעי שנולד להם היה נסים. שלוש שנים לאחר הולדתו, בשנת 1931 ,עברה המשפחה לבנגאזי שהייתה באותם ימים תחת כיבוש איטלקי פשיסטי. בבנגאזי כיהן אביו של נסים, הרב יוסף ג'יעאן, כרב הראשי של הקהילה היהודית. "אנשים פשוט קמו על רגליהם כשראו את אבי", סיפר נסים בעדות ליד ושם שנתן בשנת 2017" .כשהיה נכנס לבית הכנסת כולם קמו. אבל הוא אהב לבקר אנשים בבית שלהם, לעודד אותם, זקנים, חולים והלכתי אתו".ילדותו של נסים עד לפרוץ המלחמה, הייתה מוקדשת בעיקר ללימודים. בוקר עד ערב. יהודי בנגאזי הלכו לשני בתי ספר, בית ספר ממשלתי איטלקי בבוקר ואחר הצהריים בית ספר תלמוד תורה בעברית. "בזמן שילד רגיל יכול היה להיות חופשי לשחק ולהנות, אני לא כל כך יכולתי. אין מושג כזה חופש", אמר נסים בעדותו, "לא הייתה לי ילדות". אבל המשפט הזה טומן בתוכו לא רק את שגרת הלימודים המחייבת, אלא גם את המלחמה שפורצת כאשר הוא בן אחת-עשרה, ומטילה צל כבד על חייו וחיי משפחתו. בשנים שלפני המלחמה, הקהילה היהודית בבנגאזי התנהלה כמיעוט נרדף על ידי האיטלקים ששלטו באזור ומהמקומיים תושבי לוב המוסלמים. "שנאו את היהודים", אמר נסים בעדותו. "בית הספר האיטלקי היה רחוק ממקום מגורי ובדרך לבית הספר כל יהודי היה מקבל את ה'מנה שלו'- מכות בדרך לבית הספר עם מקלות מהילדים האיטלקים. הגענו לבית הספר לפעמים בלי ספרים, בלי תיק, עם פצעים", תיאר נסים. "כשהמורה נכנסה לכיתה, כולם היו צריכים לקום ולהתפלל לישו. אנחנו ממש לא רצינו ,אבל אי אפשר היה לסרב. היינו צריכים לעמוד, להוריד את הכובע ולשמוע את כל התפילה. בתום יום הלימודים, הלכנו התלמידים היהודים אל בית גם בדרך אליו, הינו מקבלים מכות מהמוסלמים". בעקבות חוקים גזעניים שנחקקו ב- 1938 באיטליה, חוקי גזע וגזרות נגד יהודים הגיעו גם ללוב. שלטים מחוץ לחנויות של יהודים כמו בגרמניה הנאצית הוצבו בבנגאזי, 'חנויות של יהודים- קנייה אסורה'. "היו ריחות שמשהו ממשמש ובא", תיאר נסים בעדותו, "היה קשה להשיג פרודוקטים. קמח, לחם".בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה, נסים אז בן אחת-עשרה. כשנה לאחר פרוץ המלחמה באירופה, בנגאזי הופכת לזירת קרבות בין הבריטיים לכוחות איטלקים-גרמנים, במהלכה, העיר נכבשת מצד לצד הלוך ושוב – משליטה איטלקית-גרמנית לבריטית – כך חמש פעמים. "התקופה הזו לא נמחית מהראש שלי", אמר נסים בעדותו, "בזמן המלחמה, מה שאני לא יכול לשכוח, ולא כל כך יכול להסביר לאחרים- לא היה רגע של שקט. אין רגע של מנוחה. כל הזמן אווירונים חגו למעלה וזרקו פצצות". בין הפצצה להפצצה, ברחה המשפחה לכפרים שבפאתי בנגאזי. אין לימודים, אין בית כנסת- רק מנסים להישאר בחיים בין ההפצצות.באחת מהתקופות בהן האיטלקים שלטו באזור, חיילים חיפשו את אחיו של נסים בטענה ששיתף פעולה עם הבריטים. "קראו לכל המשפחה לחצר", משחזר נסים בעדותו בעיניים דומעות. "כיוונו אל אח שלי את הרובה, ואחותי אמיליה זיכרונה לברכה, רצה ותפסה את הקנה מול החזה שלה, שלא יפגעו באח שלה". לבסוף האיטלקים לא ירו באחיו, אבל זמן לא רב לאחר מכן, כנראה כתוצאה מאותו אירוע מטלטל, אמיליה חלתה ונפטרה. בתקופה הזו עזבו יהודים רבים את בנגאזי לפלשתינה, למצרים ולאיטליה. שני אחיו הגדולים של נסים הצליחו להיחלץ, ובאחת ההזדמנויות גם נסים ואחותו, עלו על משאית מלוב למצרים. אבל בדרך, ראו את אביהם ואימם עומדים בצד הכביש. נסים לא עמד במראה הוריו, נשארים בלעדיו תחת הרעב וההפצצות, הוא ואחותו ירדו מהמשאית ונשארו לסעוד את הוריהם המבוגרים. מטלטל לחשוב, מה היה נחסך מהם לו היו ממשיכים בדרכם על אותה משאית. אביו כבר היה מבוגר ולקה בעיניו וכך מצא את עצמו נסים כילד, דואג לפת לחם למשפחתו. בבנגאזי היה רעב גדול, לא היה אוכל, לא היו חנויות כי הכל היה הרוס מההפצצות. בנוסף, הכסף איבד מערכו כתוצאה מהכיבושים הרבים, וכדי לשרוד, נסים למד לדבר ולהבין גרמנית ואנגלית. הוא היה הספר היהודי של אחר הצהריים,מתחבר לחיילים וכך היה משיג מהם מצרכים. הוא היה מאתר את המחנות שלהם, ממתין להם עד שיסיימו לאכול ואת השאריות מביא הביתה ומהן חייתה המשפחה. "המציאות הכריחה אותי", אמר נסים בעדותו. "אדם רעב, רוצה לאכול. התחברתי לאנגלים, לגרמנים וזה עזר לי מאד". בזכות כשרונו לשפות ויכולתו להתחבר לאנשים, הציל נסים את משפחתו מרעב. אך אותו רעב היה רק הכנה למה שציפה למשפחה ולרבים מיהודי קהילת בנגאזי, כאשר ערב שבת אחת, חיכתה להם משאית מחוץ לבית הכנסת
תמונת ילדות
סיפור
גיהינום ושמו ג'אדו קצת לפני אותו ערב שבת, אחד מיהודי הקהילה סיפק לאיטלקים ולגרמנים רשימת כתובות של יהודי העיר. את העשירים הוא לא הכניס לרשימה וגם משפחת ג'יעאן, שהייתה משפחה מכובדת, נשארה מחוץ לרשימה. אבל אביו, שהיה הרב הראשי לא הסכים שהקהילה תישלח בלי רועה רוחני למחנה הריכוז ג'אדו.בתום התפילה באותו ערב שבת, המתפללים יצאו מבית הכנסת לבושים בבגדים חגיגיים. משאית חיכתה להם בכניסה. "תעלו", ציווה עליהם חייל איטלקי. "אנשים הלכו לרב, אבי ושאלו – לעלות בשבת?' אבל אנחנו יכולנו להגיד לא?", שיחזר נסים בעדותו את הקושי של הקהילה היהודית לעלות למשאית ולנסוע בשבת. בלי לקחת דבר, בלי לדעת לאן, הם נסעו חמישה ימים וחמישה לילות.כשנסיעת הסיוט הסתיימה, הם הוכנסו למחנה והשער נסגר מאחוריהם. אין יוצא. מחנה ג'אדו שכן באמצע המדבר והיה סגור ומגודר. חיילים שמרו מסביב. לפניהם עמדו ביתנים גדולים, עם רצפת בטון וגג מפח. הביתנים היו מחולקים בחבלים למשבצות ועל החבלים שמיכות המפרידות בין משבצת למשבצת- בכל אחת מהן משפחה. במשבצות לא היה כלום, רק רצפת בטון. אחת ליום חולקו ליהודי המחנה לחמניות קשות- כל נפש קיבלה חצי לחמנייה. זו הייתה מכסת המזון ל24 שעות. "מי שיש לו ילדים לא יכול היה לאכול. אתה לא יכול לאכול ולהשאיר ילד רעב", תיאר נסים בדמעות, בעדותו. מאות יהודים מתו בג'אדו מרעב. השאר היו כל כך תשושים, שבשלב מסוים כבר לא נותר כוח אף לקבור את המתים. בזמן שהותו בג'אדו נסים חלה בדלקת ריאות. הוא נשלח לבית חולים, אך בפועל, זה היה מבנה ששלחו אליו יהודים שנטו למות כדי לגסוס בו. "לא רופא, לא אחות, לא כלום. מהפחד שלי לשמוע איך כולם צועקים וצורחים, פתחתי את החלון וברחתי, חזרתי לביתן המשפחה עם המחלה. לא יכולתי לעמוד בזה". נסים ומשפחתו חיו שנה במחנה הריכוז ג'אדו. אביו, הרב ג'יעאן תמך לא רק במשפחתו אלה גם בקהילה כולה וחיזק את רוחה. זיכרון שמשחזר נסים בעדותו, הוא של אביו אוסף את כולם ואומר להם: "רבותי, עם המשאיות האלה שהביאו אותנו- יחזירו אותנו". הוא היה מארגן תפילות, שיעורים לילדים, ואפילו העלה את נסים לתורה "לחגוג" את בר המצווה שלו ב"בית הכנסת" שהקימו במחנה- פינה ובה ספר תורה. 'מורה קטן גדול' הכינוי שדבק בועד שיום אחד, מפקד המחנה אסף את כולם, ובישר להם שהם עומדים להילקח מג'אדו. כולם היו מוכנים ליציאה- משאיות חיכו כדי להוביל את כל יהודי המחנה אל בור ענק, במרחק שלושה קילומטרים מהמחנה, אל מותם. לימים נודע להם, שמפקד המחנה שאל את מוסוליני מה לעשות עם יהודי ג'אדו, ומוסליני ענה לו: "תהרוג את כולם". אבל ממש לפני היציאה אל אותו בור, קיבל מפקד המחנה טלפון המודיע כי האנגלים כבשו את האזור. האיטלקים קיבלו הוראה לעזוב הכל ולברוח חזרה לאיטליה. אבל גם רגע השחרור המיוחל מג'אדו, היה מר מאד. האיטלקים נטשו והבריטים נכנסו אל ג'אדו, פורקים במרכז המחנה משאית מלאה מזון. בקול חנוק תיאר נסים בעדותו את ההתנפלות של יהודי המחנה על האוכל. "אנשים בין הקהל אמרו לאבא שלי 'תגיד להם אסור. זה לא כשר!'. אני עמדתי ליד אבא, אבא לא הגיב. אנשים התנפלו על האוכל ואכלו בבולמוס. היו כאלה שלא קמו". אחרי שתיאר את אותה תמונה מזעזעת, לקח נסים נשימה עמוקה ואמר, "כל התמונות האלה זה לא רק תמונות, זה גם רגשות. פצע פתוח שלא נרפא"
מהחיים שאחרי
בשנת 1943 חזרו יהודי בנגאזי הביתה, אלא שלא חיכה להם שם בית. רק חורבות, כתוצאה מן ההפצצות על העיר. משפחות רבות חזרו חסרות כתוצאה מהרעב שהוביל לתמותה רבה. הם שיקמו לאט לאט את הבתים, החנויות, המבנים- ומבין ההריסות החלו לבנות בחזרה את חייהם. נסים הלך לבית ספר יהודי של הבריגדה היהודית ושם, בשיעור אנגלית אחד, קרה לו דבר שהשפיע עמוקות על מסלול חייו. זה קרה קצת לפני שהמורה לאנגלית נכנס לשיעור ונסים, אז בן 15 ,כתב בהלצה על הלוח: If you speak slowly, I might understand you" כשהמורה נכנס לכיתה הוא הביט על הלוח ושאל בתדהמה 'מי כתב את זה!?', נסים פחד להודות, אבל המורה התעקש והוא לבסוף נכנע והודה. לקחו אותו למנהל ומשם הכניסו אותו לכיתה אחרת- סמינר למורים. המורה כל כך התרשם מהאנגלית של נסים, שכתב משפט על הלוח בעוד שאר הילדים בכיתה בקושי ידעו לומר מילה או לכתוב אות, שהוא החליט שנסים מהיום לא תלמיד יותר, אלא מורה. אז דבק בו הכינוי שתפס עד יומו האחרון "מורה קטן בכיסא גדול". נסים למד אנגלית לבד ובמהלך חייו דיבר שבע שפות. אותו כישרון לשפות, שבימי המלחמה הציל את משפחתו מרעב, הפך אותו למורה ואיש חינוך. במאי 1948 הוקמה מדינת ישראל ובנסים גברה הכמיהה לעלות ארצה. "בכל נייר שהגיע מארץ ישראל הייתה קדושה", אמר נסים בעדותו, "זה לא היה רק החלום, זה היה הרבה מעבר. השאיפה הגדולה ביותר להיחלץ מהגולה הזו עם כל מה שעברתי- המלחמות, הרעב, המחנה ריכוז, ולהגיע לארץ ישראל". הוא פנה לאביו בבקשה לעלות וזה נעתר לבקשתו, בתנאי אחד- שייקח עמו את אחותו. ארבעה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 1948 ,כשהוא בן 19 ,עלה נסים לישראל דרך איטליה יחד עם אחותו. הוא הגיע בעיצומה של מלחמת השחרור ומהאונייה הועבר ישירות למחנה צבאי של הפלמ"ח שם לימד חיילים עברית. ישראל אז קיבצה אליה יהודים מכל העולם שכמעט ולא דיברו עברית ואילו נסים דיבר עברית רהוטה. כשהשתחרר מהפלמ"ח, נשלח נסים להיות מורה בעין שמר ומשם הועבר ללמד באשקלון. בגיל 27 נישא לניצה – גם היא ברחה מהשואה שהייתה בלוב כשהייתה ילדה קטנה. הם נפגשו בשידוך ונישאו, נישואים שנמשכו 66 שנה. יחד הקימו משפחה בת ארבעה ילדים: יוסי, רחל, מאיר ועודד.את סיפור חייו הקשה שמרנסים מפני ילדיו במשך הרבה שנים. "כשהילדים היו קטנים אני לא הרשתי לו לספר להם, הם היו ילדים ולא רציתי שיוותרו להם צלקות", אומרת ניצה ז'אן, אלמנתו. "אמרתי לו- אדוני, סבלנו מספיק, עכשיו אנחנו בונים". רק כאשר בגרו ילדיו, הסיפורים החלו לצאת לאט לאט. "הם היו עסוקים בהסתגלות ובבנייה של המשפחה", מוסיפה ביתו רחל, "מרגע שהחיים התייצבו ואנחנו גדלנו, אבא החל לספר את קורותיו". נסים נשאר איש חינוך כל חייו. בהתחלה כמורה, לאחר מכן הקים את מחלקת החינוך בעיריית אשקלון,ובהמשך היה מנהל בית-ספר. "הוא היה מורה במהות שלו", מספרת רחל, "היה לו חיבור מיוחד עם כל פעוט, כל ילד. הוא דיבר את השפה שלהם". אותו איש ללא ילדות, בחר כל חייו להיות במחיצת ילדים, כמו הקדיש את חייו לחוויית הילדות שלא הייתה לו. "הילדים מאד אהבו אותו", מוסיפה ניצה, "אבל המורים פחות", היא צוחקת, "כי הוא היה מאד קפדן. לאורך כל חייו נסים היה מחובר לאמונה. הוא אף סייע להקמת שני בתי כנסת באשקלון – הראשון בשכונת חיסכון, השני בשכונת אשכולי פז. בגיל 60 ,לאחר התקף לב, החל נסים להתחזק באמונתו, גידל זקן, התחיל ללמוד זוהר וגמרא וזכה לכינוי חכם-נסים על ידי באי בית הכנסת. "הוא היה קם כל בוקר 00:3 ללמוד וללמד קבלה בבית הכנסת", מתארת רחל, "הוא הפך להיות בר סמכא. אנשים במצוקה היו מבקשים ממנו להתפלל בעבורם ומתייעצים אתו - שידוכים, בריאות, עסקים ועוד", מתארת רחל ומוסיפה,"בברכת כהנים הצטופפו מתפללי בית הכנסת תחת הטלית שלו על מנת לקבל ברכה". נסים היה דמות אהובה ומכובדת בקרב הקהילה, ביום הולדתו ה-90 , קיבל במתנה מבאי בית הכנסת טלית גדולה ומעוטרת לברכת כהנים. ביום שני, העשרה במאי 2021 ,נסים ז‘אן החזיר את נשמתו לבורא כשהוא בן תשעים ושלוש. כשלידו רעייתו ניצה ובנו עודד. הלוויה התקיימה בירושלים, בהר המנוחות. זה היה ביום ירושלים, שהיה גם יום פרוץ מבצע 'שומר החומות'. "לאחר טקס האשכבה וההספדים בהר המנוחות, יוצאים מאולם ההספדים לכיוון החלקה ופתאום נשמע רעש שאני לא מזהה אותו. עד שהבת שלי צועקת לי 'אמא אזעקה!' אני לא מבינה שמה שאני שומעת זו אזעקה", נזכרת רחל, "כולם משתטחים על הרצפה, נצמדים לקירות. אנחנו שומעים את הנפילות. אני מרימה את הראש לשמיים ומשוכנעת שאני חווה את קבלת הפנים השמחה לאבא שלי בשמיים", מספרת רחל, "את הלוויה הזו אף אחד לא ישכח". בסוף עדותו ליד ושם, תשוש מהזיכרון הכואב מתמונות חייו, סיכם נסים בדמעות, "אני רוצה שידעו מה עברתי. אני רוצה שהילדים ידעו מה היה, בתקווה שזה יחזק את זיקתם לארץ ישראל". מצורף קישור לעדות ניסית ז'אן ביד ושם: https://www.youtube.com/watch?v=sVB0wxGSm4g קובץ עדות מקוצרת: - https://www.youtube.com/watch?v=LXLo58v1rjs
זן נסים ורעייתו ניצה במסיבת יום ההולדת 93 פברואר 2
ציר הזמן האישי של
ניסים ז'אן
2/1/1928
תאריך לא ידוע
לידה
31/12/1937
תאריך לא ידוע
חקיקת חוקי הגזע באיטליה ובלוב
31/12/1938
תאריך לא ידוע
הגעה למחנה ריכוז ג'אדו
31/12/1942
תאריך לא ידוע
שחרור ממחנה הריכוז וחזרה לבנגאזי
8/1/1948
תאריך לא ידוע
עלייה ארצה
31/12/1954
תאריך לא ידוע
חתונה עם ניצה
4/10/2021
תאריך לא ידוע
ניסים ז'אן נפטר בגיל 93
תאריך לא ידוע
תאריך לא ידוע
תאריך לא ידוע
תיעדו:
- גיא עמר, יא7
- תומר לוי, יא7
- גיא גור לביא, יא7
מחזור
כט
עדויות נוספות מ
לוב
:
יעקב מימון
לוב
26.8.1937
סיפורו של העד במהלך המלחמה: בסוף שנת 1942 האיטלקים ששלטו בלוב באותה עת, כרתו ברית עם הגרמנים שנתנו להם הוראות להתחלת ריכוז וחיסול היהודים שבלוב. יעקב גדל בעיר טריפולי שבלוב עם משפחתו וכאשר החלו הסנקציות על היהודים, אביו וכל הגברים מעל גיל 18 נלקחו למחנה העבודה "סידי עזאז" בו עבדו בעבודות כפיה וחיו בתנאים קשים מאוד. בעקבות לקיחת הגברים למחנה העבודה החלו שמועות שעוד מעט ייקחו גם את כל הנשים והילדים להשמדה המונית. לכן החליט אמו ודודתו של יעקב שהיה אז בן 5, לקחת את כל המשפחה להתחבא אצל ידיד ערבי שחי בכפר ערבי סמוך לטריפולי. שם התחבאו ברפת שהיתה לערבי והוא פינה וניקה אותה בשבילם ושם חיו עד שהאנגלים שחררו את לוב. יעקב מספר שאמו תפרה להם בגדי של ילדים ערבים כדי שיוכלו לצאת לפעמים מהרפת להסתובב בפרדסים. כילדים החיים בכפר היו יחסית חסרי פחד בעיקר מעצם העובדה שלא הבינו את מה שמתרחש סביבם, אפילו אחותו של יעקב, שושנה נולדה בכפר הערבי. חצי שנה לאחר שנלקח אביו של יעקב, הוא ברח ממחנה העבודה ומצא את משפחתו בכפר הערבי והצטרף להם למחבוא.
רחל קראוס
לוב
31.12.1935
רחל קראוס נולדה בשנת 1936 בטריפולי שבלוב, בשם אינס ממוס. אביה היה פחח ואמה גידלה אותה ואת אחיה, לרחל היו עוד ארבעה אחים, והיא הייתה השנייה מביניהם. משפחתה של רחל הייתה מסורתית וסבא שלה היה רב חשוב. בשנת 1938 החלה שואת יהודי לוב עם פרסום חוקי הגזע, ובאותה תקופה נכבשה לוב על ידי צבא איטליה הפשיסטי. כשהחלה המלחמה, אמה של רחל הייתה בהריון מתחיל. משפחתה של רחל סבלה מאיסורים ורדיפות קשות כמו שאר היהודים במקום. לאחר מכן עזבה המשפחה את טריפולי ועברה לתוניס, שם הוסתרה על ידי מוסלמי שסייע להם. בביתו, אמה של רחל ילדה את אחותה הקטנה. לאחר זמן מה, חזרה המשפחה לביתם בטריפולי והמשיכו לחיות בפחד שהפך לשגרה, בשלב מסוים נשלחה המשפחה למחנה ג'אדו בטריפולי שם רוכזו היהודים שבאזור. במחנה הם חיו בביתנים ללא מחיצות, ובכל אחד מהם חיו כ-350 נפשות בצפיפות נוראית, היהודים במחנה סבלו מתנאים קשים והרעב היה כבד. באחד הימים בינואר 1943 ריכזו את כל היהודים במחנה מול מכונות ירייה, התחושה הייתה שכל רגע עומדת להתקבל שיחת טלפון שתפקוד על הירי ביהודי המחנה, שיחת הטלפון לא התקבלה והיהודים במחנה ניצלו ממוות. המחנה נכבש בינואר 1943. לאחר שחרור המחנה, לוב נכבשה על ידי הצבא הבריטי, ובשנת 1947 עם תחילת מלחמת העצמאות בארץ ישראל היחסים של היהודים בלוב עם הערבים היו קשים, והיהודים סבלו מאנטישמיות ומיחס מחפיר. רחל מספרת שבשבילה זו הייתה תקופה יותר קשה מהמלחמה עצמה. במהלך תקופה זו ערבים סיירו ברחבי העיר ואת היהודים שתפסו- רצחו. סבא רבא של רחל נרצח בעודו מתפלל משום שלא הסכים להפסיק את תפילתו. בזמן זה רחל ומשפחתה התחבאו בבית הכנסת בתוך ספר תורה. לאחר נסיונה הכושל לעלות לארץ באוניית המעפילים אקסודוס, ושהותה במחנה המעצר בגרמניה, עלתה רחל לארץ ישראל עם אחיה הקטנים, התחתנה והקימה משפחה גדולה. רחל למדה טבחות והייתה בעלת מסעדה. כיום מתגוררת בשוהם בביתה עם בנה ונכדה.
שמואל גואטה
לוב
14.4.1934
רבים לא בקיאים בשואת יהודי צפון אפריקה בכלל ולוב בפרט בזמן מלחמת העולם השנייה. כבר ב1938 לאחר חקיקת חוקי הגזע באיטליה ששלטה בלוב, החלה הפגיעה ביהודי לוב. כתוצאה מכך היו התנכלויות רבות מצד החברה כנגד היהודים. מאוחר יותר לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, הצטרפה איטליה לצד מדינות הציר ולכן, מצבם של היהודים הוחמר והחלו הפצצות של בעלות הברית בלוב (קולוניה איטלקית). במהלך המלחמה יהודים רבים נשלחו לעבודות כפייה, ואט אט האיטלקים החלו לרכז את יהודי לוב במחנה הריכוז "ג'אדו" וחלקם אף נשלחו למחנות ההשמדה באירופה. ב1943 השתלטו בעלות הברית על לוב ובכך מנעו את המשך ההעברה למחנה הריכוז, אך התנכלות התושבים המקומיים ליהודים לא הפסיקה. שמואל נולד ב- 15.4.1934 וגדל בטריפולי וכילד חווה את שואת יהודי לוב בתקופת מלחמת העולם השנייה. שמואל נולד למשפחה אמידה והיה האמצעי מבין חמישה ילדים, ארבעה בנים ובת אחת קטנה. גדל בבית גדול בעל שתי קומות, ובביתו דיברו בערבית, איטלקית ומעט עברית
עדויות נוספות
:
ציפורה נחום
טריפולי
31.3.1925
חלק ראשון: היכרות עם משפחת היסוד ציפורה נולדה בטריפולי, לוב. אביה ואמה נולדו שם וכן אחיה ואחיותיה. גרה שם כל חייה עד שעלתה לארץ בשנת 1947. ביתה היה בעיר הגדולה מול הים. גרה בבית נחמד, לא גדול מאוד ולא קטן. חלק מהבית נבנה ע"י אביה ז"ל והיה מעץ. הבית היה חדר אחד גדול מאוד ומטבח. בקיץ היו הולכים הרבה לים. החורף לא היה קר וגם בחורף היו הולכים לים. בילדותה לא הייתה בגן, עלתה לכיתה א' וכשעלתה לכיתה ב' התחילה המלחמה. מהרגע שהתחילה המלחמה לא יכלו ללמוד עוד. המלחמה הייתה קשה והפצצות שנפלו היו הורסות בתים שלמים. פחדו מאוד. משחקי הילדות ששיחקה בהם היו קפיצה בחבל, קלאס שמאוד אהבה ועד היום כשרואה רוצה לשחק. היו משחקים הרבה גם בבית. עולים ויורדים במדרגות ומשחקים באזור הבית. בילדותיה היו לה חברות גויות, איטלקיות נוצריות. שיחקו ביחד הרבה. לא רצתה חברות יהודיות כי הן היו רכלניות וקשקשניות. אימה אמרה לה להתחבר עם הגויות שהן היו יותר מתורבתות והתנהגו יותר יפה. אהבה מאוד לסדר ולנקות בילדותה. בימי חמישי תפקידה היה לנקות אבק ולסדר ולהכין את הבית לשבת. היא הייתה הגדולה באחים ועזרה מאוד לאמה. בבית הספר זוכרת שילדים היו מושכים לה בשיער, היו לה צמות ארוכות והייתה קוראת למורה שהייתה מענישה אותם. המורה הייתה שואלת את הילדים אם הם מקנאים בה ובגלל זה מושכים לה בשיער. בבית הספר למדו עד השעה 15:00 והיו להם שלוש הפסקות. אהבה מאוד לשחק בהפסקות. תלבושת אחידה התחילה בכיתה ב'. בילדותה הייתה חברה בתנועת הנוער בני עקיבא. הבנים והבנות היו לחוד ולכל קבוצה היה מדריך או מדריכה. אמה הייתה עקרת בית והיו לה 7 ילדים, היא הכי גדולה. קראו להם: ציפורה, רותי, רחל, רינה, לינדה, ברוך ואלי. אביה היה סייד, צבע בתים. כשהייתה בת 7.5 לערך, בזמן שהתחילה המלחמה, אימה חלתה. עלה לה החום לאחר שחזרה ממקום מרוחק במזג אויר קר. לקחו אותה לבית חולים וכשהגיעה לבקרה ביום למחרת, שאלו אותה בת כמה היא וענתה שהיא בת 7. ביקשו ממנה לקרוא לדודה או לאביה או לאחות גדולה שלא הייתה לה. היא חזרה הביתה והעירה את אביה וסיפרה לו שלא מוכנים בבית החולים להגיד לה מה שלום אימה. אמר שמיד ילך. עלתה לבית של דודה שלה שגרה מעל לביתם וסיפרה לה גם היא הלכה איתם. הגיעו לבי"ח וסיפרו להם שהיא נפטרה. היא בכתה מאוד כל הדרך והיה לה מאוד מאוד קשה. מאותו יום הייתה היא זו שטיפלה באחיה הקטנים ועזרה לאביה. בבית ובמשפחה המורחבת שמרו על המסורת ועל כל החגים. אהבה בעיקר את חג הפסח שבו הכול נקי וחדש. כשהתחילה המלחמה הפסיקה ללמוד, כולם ברחו ולא הייתה מסגרת בית ספר לאף אחד. היא ומשפחתה ברחו ועברו לגור בבית ערבי ביישוב מרוחק. לא היה להם מקום יציב. ברחו ממקום למקום.
צבי שטול
הונגריה
30.8.1938
צבי שטול נולד ב 1938 בעיר סגד שבהונגריה, ב1942 נלקח אביו במסגרת השלטון ההונגרי לצבא ההנוגרי לסייע לגרמניה במלחמה. ב1944 טנקים של גרמנים נכנסו לעיר שלו, אייכמן הגיע לגרמניה לארגן את החיסול של כל היהודים. ברגע שהכריזו על גטו ליהודים צבי ואמו עברו לבית של סבא וסבתא, שהתגוררו באזור הגטו. ושם החיים היו סבירים, סביו היה בתפקיד בקהילה (שוחט\גבאי) ושמרו על אורח חיים יהודי. כשהתקבלה ההודעה לפנות את הגטו, העבירו את כולם למפעל של לבנים אדומות שנמצא בסגד (כחלק מהעסקה של "משאיות תמורת דם"). צבי הרגיש מיוחס כי סביו היה גבאי בית הכנסת, ואף נהנה מדברים כמו ללכת עם שרשרת של ספר התורה בשמחה תורה, לא היו לא חברים אז, והיה בן יחיד ולא הלך לבית הספר כי לא היה בית ספר, ושיחק כדורגל וכדורסל מכדור סמרטוטים. הסבר - משאיות תמורת דם: הסוכנות היהודית ארגנה משלחת הצלה ל 600,000 יהודי הונגריה, ידעו כבר שהמלחמה תכף תגמר ושהגרמנים יפסידו. נציגים מהסוכנות עשו עסקה עם אייכמן שבמסגרת ינצלו יהודים. העסקה , 10,000 משאיות תמורת הצלת יהודי הונגריה. אף צד לא סמך על השני ולכן החליטו לעשות צעדים בוני אמון. הודיעו ש 20,000 מגדו סגד יעברו ביינתים במקום להשמדה למחנה על יד ווינה. (כי ראש העיר ווינה שהיה חבר של אייכמן היה צריך כח אדם במפעל). במהלך שהות צבי במפעל (מחנה עבודה שטרסהוף), בגלל היותו ילד, לא עבד, אך הוריו ,דודיו , ובני משפחתו המבוגרים עבדו. הוא היה משחק עם בני דודיו והם היו משחקים על מסועי הלבנים ונתלים עליהם. בני דודיו גם לא עבדו, ולכן הם היו חבריו במהלך השהות בגטו. ואף סביו לימד אותו קרוא וכתוב. אוכל - חתיכת לכם ומרק מגעיל, שבעיקר היה עשוי מקולרבי, למרק קראו דורגמוזה, ומאז הוא שונא קולורבי. צבי זוכר שלא היה אוכל ורעב וזה גרם לו להתחנך שאסור לזרוק אוכל, והוא לא מרשה לילדיו ולנכדיו לזרוק אוכל, וזה ערך שהוא מקפיד עליו עד היום. המחנה עבודה בו שהה היה סגור עם שומרים, ובזמן שהותו שם נהרגו יותר מ500,000 יהודים בהונגריה. אייכמן קיבל מהסוכנות היהודית סכום רב על העסקה, אך לבסוף היא לא יצאה לפועל. מאחר והעסקה לא יצאה לפועל, החליטו לחסל את היהודים במחנה העבודה היכן שצבי שהה. הוחלט להעביר אותם, לאושוויץ, אך הרכבת הופצצה והם נאלצו לחזור. לאחר כשבועיים , שוב ניסו להעמיס אותם על הרכבת, כולם ברחו לכל הכיוונים והתחבאו בתוך חפירות. צבי היה קרוב מאוד לפצצות ואחת מהן נחתה רק 50 מטרים ממנו. הם חזרו למחנה, ומעט זמן אחרי זה הצבא הרוסי סילק את השומרים מהמחנה ובכך הם ניצלו. צבי פחד מהפצצה מאוד , במחנה עצמו הוא בעיקר זוכר שהיה עם בני דודו. אחד מהדודים נפל בעבודה ונפצע, ומת בצריף, וצבי זוכר שגופתו היתה מותלת איתם בחדר זמן מה עד שנלקח. לאחר ששוחררו, סביו של צבי, לקח עגלה (ללא סוס), וסחב את העגלה בעצמו (במקום סוס), וצעד איתם מחוץ למחנה עד ברטיסלבה 70ק"מ. ושם אישפזו אותו בבית החולים. צבי חלה בכל המחלות והיה מאוד מאוד רזה, אחרי שהוא הבריא הם חזרו לעיר שלהם (סגד), אך אביו עדיין לא חזר מהצבא. אחרי השואה התייחסו ליהודים מאוד בזהירות , הבית שלהם היה תפוס אך הם חזרו אליו ודיירו פינו אותו ללא בעיה. הסבא החליט שצבי ילך לבית הספר, אך לא היה בית ספר יהודי כי לא היו יהודים. נשארו 6 שבועות לכיתה א, וצבי נכנס לבית ספר נוצרי שהיו בו נזירות. היו שם תפילות נוצריות והיו כורעים ברך, אך צבי החליט שהוא לא עושה זאת כי הוא יהודי. הוא זוכר שהוא נעמד שם ושאלו אותו למה הוא לא כורע ברך, ולאחר שהסביר שהוא יהודי קיבלו את זה ולא הציקו לו בניגוד למצופה. בכיתה ב' כבר למד בבית ספר יהודי, ואז ביום אחד אביו הופיע ברציף וחזר. כל יום הם היו מחכים ברציף הרכבת לראות אם אביו יגיע (כי לא היו בהודעות \ מכתבים שיתריאו), עד שיום אחד אמו חזרה עם אביו.
תודה!
פנייתכם התקבלה.
ניצור אתכם קשר בהקדם.
פנייתכם התקבלה.
ניצור אתכם קשר בהקדם.
קרתה תקלה במהל שליחת הטופס. אנא טענו את העמוד מחדש ונסו שנית.
במידה והתקלה חוזרת, ניתן לפנות אלינו במייל: mor.teud@gmail.com
במידה והתקלה חוזרת, ניתן לפנות אלינו במייל: mor.teud@gmail.com